Persoonlijk Categorieen

Nieuwsuur

Ouderenpsycholoog: zorg voor demente ouderen ernstig onder de maat

woensdag 19 juli 2017 - 15:08 uur

Het komt te vaak voor dat verpleeghuizen signalen van demente ouderen verkeerd opvatten. Miscommunicatie over kleine dingen ligt dagelijks op de loer....


Ondernemers en vakbond presenteren nieuw 'sociaal akkoord'

woensdag 19 juli 2017 - 15:03 uur

Het sociaal akkoord dat minister Lodewijk Asscher sloot in 2013 met vakbonden en werkgevers moet op de schop. Dat vinden Ondernemend Nederland (ONL) e...


Slepende rechtszaak over selfie door een aap

maandag 17 juli 2017 - 14:40 uur

www.nieuwsuur.nl


Gemeenten worstelen met groei geitenstallen

vrijdag 30 juni 2017 - 10:32 uur

"Niet vooruit met de geit, maar d'r uit met de geit!", luidt de slogan. Het Noord-Brabantse dorp Bavel protesteert massaal tegen een stal met geiten. ...


Omstreden film zet Winnie Mandela in een ander daglicht

vrijdag 23 juni 2017 - 13:36 uur

'Er bestaat een kloof tussen hoe Winnie Mandela in Zuid-Afrika werd geliefd en in de rest van de wereld is verguisd'


Stevige boetes moeten beugelende tandarts in het gareel krijgen

vrijdag 23 juni 2017 - 13:30 uur

De Inspectie voor de Gezondheidszorg gaat tandartsen die beugelen en zich voordoen als orthodontist vanaf volgende maand hard aanpakken.


Online strijden Saudische jongeren voor betere toekomst

donderdag 22 juni 2017 - 11:54 uur

Met gevaar voor eigen leven vechten voor meer vrijheden. De Saudische activisten Loujain al-Hathloul en Yahya Assiri zien het als hun plicht. "Iemand ...


'Het kan niet dat kinderen zelfmoord als oplossing zien'

donderdag 22 juni 2017 - 11:51 uur

Jeugdpsychiaters luiden de noodklok: kinderen met ernstige psychische problemen moeten zo lang wachten op een behandeling dat het voor hen levensbedre...


Israeli Amir and Palestinian Amjad: 'we are no enemies!'

dinsdag 20 juni 2017 - 12:30 uur

Often the conflict in the Middle-East seems so simple, black and white. Friends Amir (Israeli) and Amjad (Palestinian) show a surprising different rea...


Israeli Amir and Palestinian Amjad are best friends

maandag 19 juni 2017 - 20:40 uur

Often the conflict in the Middle-East seems so simple, black & white. Friends Amir (Israeli) and Amjad (Palestinian) show a surprising different reali...


De oudste foto's tentoongesteld in het Rijksmuseum

maandag 19 juni 2017 - 11:46 uur

In het Rijksmuseum laten 300 foto's zien hoe gevarieerd de fotografie was direct na haar uitvinding in 1839.


Woerden in verzet tegen gaswinning

maandag 19 juni 2017 - 11:43 uur

In Woerden is de bevolking in verzet gekomen tegen de mogelijke gaswinning in de gemeente. De minister van Economische Zaken moet beslissen of de eige...


Macron kiest bewust voor politiek onervaren kandidaten

zondag 18 juni 2017 - 14:41 uur

"Politiek kende ik van tv", zegt kandidaat Béatrice Piron. Zij wordt morgen waarschijnlijk gekozen tot parlementslid van Macrons partij.


Donoren en donorkinderen vaker op zoek naar elkaar

zondag 18 juni 2017 - 14:38 uur

Steeds meer kinderen van anonieme zaaddonoren gaan op zoek naar hun biologische vader. En ook mannen die in de jaren tachtig en negentig anoniem zaad ...


Run op 'verjongingsmiddel'

zaterdag 17 juni 2017 - 14:23 uur

Er is een run ontstaan op een 'verjongingsmiddel' dat door wetenschappers van het Erasmus MC is ontwikkeld.


Brand in Londense flat symbool voor kloof tussen arm en rijk

zaterdag 17 juni 2017 - 14:19 uur

Het uitgebrande geraamte van de Grenfell-flat in Londen is een wreed symbool voor de kloof tussen arm en rijk in de Britse hoofdstad. In de flat woond...


Moet de PvdA meeregeren?

zaterdag 17 juni 2017 - 13:58 uur

Moet Lodewijk Asscher wel of niet aan de formatietafel gaan zitten? Wat vinden de lokale afdelingen van de PvdA?


Helmut Kohl: de man van het volk

vrijdag 16 juni 2017 - 18:23 uur

Weinig mensen hadden bij het aantreden van Helmut Kohl als kanselier kunnen bedenken dat hij de geschiedenis zou ingaan als een van de grootste Europe...


'Maak verjagen en desnoods afschieten van dassen mogelijk'

vrijdag 16 juni 2017 - 14:23 uur

Boeren zijn de opmars van de das meer dan zat en pleiten voor mogelijkheden om het dier te bestrijden. Dassen knagen aan gewassen en tractors zakken w...


'Mijn slachtoffer heeft levenslang'

donderdag 15 juni 2017 - 12:06 uur

Misbruik in de sportwereld, er is afgelopen maanden veel over gezegd en geschreven in kranten, op radio en televisie. Overal bleef echter één crucia...


'Flatbrand Londen moet zich hebben verspreid via de gevel'

donderdag 15 juni 2017 - 12:02 uur

Experts vinden het opmerkelijk dat het vuur zich razendsnel uitbreidde.


Wonder Woman richt haar pijlen op Nederland

donderdag 15 juni 2017 - 12:01 uur

Bijzonder voor het door mannen gedomineerde #Hollywood: niet alleen de hoofdrol van Wonder Woman is voor een vrouw, maar ook de regie.


'Niet iedere gemeente kan een neanderthalerkamp betalen'

woensdag 14 juni 2017 - 11:57 uur

Gemeenten moeten hun eigen archeologisch onderzoek betalen. Voor een grote gemeente als Den Bosch is dat een stuk makkelijker dan voor een klein dorp.


De opmars van de cyborgs

woensdag 14 juni 2017 - 09:28 uur

Technologie onder de huid: het biedt voordelen. Maar zijn die voordelen die cyborgs genieten wel voor iedereen toegankelijk?


'Leg fietssnelwegen aan om op snelle e-bike naar werk te fietsen'

maandag 12 juni 2017 - 13:33 uur

E-bikes, pedelecs en elektrisch aangedreven bakfietsen. Het zijn niet alleen meer traditionele stadsfietsen die je tegenkomt op straat. In tegenstelli...


'Verhoor Comey is drama van de zuiverste soort'

vrijdag 9 juni 2017 - 12:24 uur

www.nieuwsuur.nl


Op zoek naar familie

donderdag 8 juni 2017 - 15:24 uur

Mujibor is op zoek naar zijn familie. Hij is als kind geadopteerd uit Bangladesh, maar zonder toestemming van zijn ouders.


Kinderpsychiatrie trekt aan de bel

donderdag 8 juni 2017 - 12:42 uur

Kinder- en jeugdpsychiaters trekken aan de bel. Ze willen dat de decentralisatie van de psychische zorg wordt teruggedraaid en dat er een landelijke o...


Achterban president Trump blijft trouw

donderdag 8 juni 2017 - 12:12 uur

Vandaag zal de ontslagen FBI-baas James Comey voor het eerst in het openbaar getuigen over zijn ontslag door president Donald Trump. Desalniettemin bl...


Verkiezingsstrijd tussen Theresa May & Jeremy Corbyn

donderdag 8 juni 2017 - 11:22 uur

Voor May waren de onderhandelingen over de brexit het belangrijkste verkiezingspunt. Maar voor veel Britten gaan de verkiezingen eerder over de vraag ...


Qatarese Al Jazeera is Arabische wereld doorn in het oog

woensdag 7 juni 2017 - 12:26 uur

Zes Arabische landen hebben alle banden verbroken met Qatar, dat het terrorisme zou steunen en te vriendelijk zou zijn voor Iran. Een van de stenen de...


Door lerarentekort meer onbevoegde pabo-studenten voor de klas

woensdag 7 juni 2017 - 09:54 uur

Het lerarentekort is vooral in de Randstad zo nijpend dat basisscholen pabo-studenten voor de klas zetten die hun studie nog niet hebben afgerond. Sch...


"Voor Noord-Ierland is de brexit een ramp"

woensdag 7 juni 2017 - 09:10 uur

Nergens anders heeft de brexit grotere gevolgen dan in Noord-Ierland. Door de nieuwe buitengrens van de Europese Unie wordt Noord-Ierland mogelijk ges...


Mondriaan, de natuur en zijn schilderijen

zaterdag 3 juni 2017 - 15:37 uur

www.nieuwsuur.nl


Mondriaan, de natuur en zijn schilderijen

zaterdag 3 juni 2017 - 15:36 uur

www.nieuwsuur.nl


Steden worden warmer en warmer

donderdag 1 juni 2017 - 14:44 uur

In de steden zullen meer mensen overlijden door hitte. Ook dreigt er economische schade door klimaatverandering.


"Schotland zal onafhankelijk worden"

donderdag 1 juni 2017 - 13:34 uur

Voor veel Schotten zijn de Britse parlementsverkiezingen een stem voor of tegen een onafhankelijk Schotland.


Komst omstreden geldschieter is splijtzwam voor Roda JC

donderdag 1 juni 2017 - 12:45 uur

Sinds de komst van investeerder Aleksei Korotaev eind januari is het onrustig bij de Limburgse voetbalclub Roda JC.


Wrok in Kamer over stukgelopen onderhandelingen

woensdag 31 mei 2017 - 09:55 uur

De Kamer stemde vanmiddag in met de benoeming van Tjeenk Willink tot informateur. In het debat waren toonden de partijen zich nog altijd wrokkig over ...


"Waar zijn de werklozen?"

woensdag 31 mei 2017 - 09:45 uur

Willy Swinkels komt handen tekort in zijn glaszettersbedrijf in Eindhoven. Dat komt omdat er te weinig leerlingen in het mbo kiezen voor een opleiding...


'250 onnodige hiv-infecties per jaar, Prep moet worden vergoed'

dinsdag 30 mei 2017 - 08:53 uur

Het Aidsfonds dringt er bij demissionair minister Edith Schippers van Volksgezondheid op aan om een pil, die hiv-besmetting kan voorkomen, op te nemen...


Wat merkt Southampton een jaar na de brexit?

dinsdag 30 mei 2017 - 08:38 uur

De onderhandelingen moeten nog beginnen, maar iedereen in het Engelse Southampton denkt na over de gevolgen van de brexit.


'Nog steeds veel Polen'

maandag 29 mei 2017 - 15:33 uur

Bijna een jaar geleden stemden de Britten voor een vertrek uit de EU. Wat merkt garagehouder David in Southampton nu al van de brexit?


"Moslimjongeren zijn gelovig én goed geïntegreerd"

maandag 29 mei 2017 - 11:38 uur

Dit weekend is de ramadan begonnen, voor moslimjongeren een van de hoogtepunten van het jaar. Uit jaarlijks onderzoek van de Universiteit Utrecht naar...


Jonge politici hopen op herkansing formatie, mét GroenLinks

maandag 29 mei 2017 - 11:34 uur

Een gemiste kans, zo typeren de jongerenafdelingen van de VVD, D66 en GroenLinks de mislukte formatieronde. Maar hoe is een herkansing te realiseren?


Expositie Scorsese toont een leven lang films

vrijdag 26 mei 2017 - 14:42 uur

axi Driver, Goodfellas en The Wolf of Wall Street. Iedereen kent wel een film van Martin Scorsese (74), een van de beroemdste regisseurs van deze tijd...


Manchester: we kunnen het gewoon niet accepteren

vrijdag 26 mei 2017 - 14:41 uur

Een straatje in een achterstandswijk in Zuid-Manchester. Van het ene op het andere moment is dat het centrum van het onderzoek naar een bomaanslag. Wa...


Philip Freriks neemt geheel in stijl afscheid van Groot Dictee der Nederlandse Taal.

woensdag 24 mei 2017 - 16:39 uur

Na 26 jaar komt er een einde aan Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Het televisieprogramma houdt er per direct mee op omdat de kijkcijfers te laag...


Nederland derde met riskant alcoholgebruik

woensdag 24 mei 2017 - 12:53 uur

Uit een groot internationaal onderzoek naar riskant alcoholgebruik blijkt dat de Nederlandse deelnemers in de Europese top drie staan.


Bureaucratie staat nieuwe banen arbeidsgehandicapten in de weg

maandag 22 mei 2017 - 12:06 uur

Werkgevers denken dat ze er de komende jaren niet in zullen slagen 100.000 extra banen te scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking. Tot nu toe zi...


'Vooruitgang Iran is niet te stoppen, wie er ook wint'

vrijdag 19 mei 2017 - 16:32 uur

De Iraanse rockmuzikant Ali Azhari valt op als hij door zijn geboortestad Mashhad loopt. Met zijn lange haren, baardje en bandshirt lijkt Azhari een t...


Wie betaalt de tolk?

donderdag 18 mei 2017 - 10:32 uur

Mensen met een verblijfsvergunning, zoals bijvoorbeeld erkende vluchtelingen, spreken vaak nog geen Nederlands, maar moeten soms toch naar de dokter o...


Impeachment voor Trump?

donderdag 18 mei 2017 - 10:12 uur

Hoe waarschijnlijk is het dat na presidenten Nixon en Clinton ook Donald Trump te maken krijgt met een afzettingsprocedure?


'Kies nou eens voor techniekonderwijs'

dinsdag 16 mei 2017 - 14:23 uur

Technische universiteiten kunnen het aantal aanmeldingen niet aan zonder extra geld van de overheid en daarom voeren ze studentenstops in.


'Veel bedrijven hebben geen enkel plan bij cyberaanval'

dinsdag 16 mei 2017 - 12:31 uur

Nederlandse bedrijven worden op grote schaal getroffen door datalekken. Ruim vier op de tien ondernemingen had er de afgelopen twee jaar één of meer...


'Mijn 8-jarige zoon zong het volkslied en werd vermoord door IS'

dinsdag 16 mei 2017 - 10:56 uur

De zoon van Abdul al Sabawi werd in de Iraakse stad Mosul geëxecuteerd door IS. Het jongetje zong op straat het Iraakse volkslied. En dat was verbode...


Privacy steeds meer in gevaar

vrijdag 12 mei 2017 - 13:47 uur

Zo erg als in de film 'The Circle' is het nog niet, zeggen privacy-experts. Maar geleidelijk aan geven we toch steeds meer privacy prijs.


Explosieve groei wilde zwijnen op de Veluwe

vrijdag 12 mei 2017 - 13:27 uur

Er valt niet tegenop te schieten, de explosieve groei van het aantal wilde zwijnen op de Veluwe.


'Duitsers stemmen bij verkiezingen op het bekende'

donderdag 11 mei 2017 - 13:33 uur

www.nieuwsuur.nl


Meer meldingen van datalekken door gemeenten

donderdag 11 mei 2017 - 13:32 uur

www.nieuwsuur.nl


I am not your negro: film als wapen in strijd tegen racisme

woensdag 10 mei 2017 - 15:06 uur

www.nieuwsuur.nl


Help, de dokter verzuipt!

woensdag 10 mei 2017 - 15:05 uur

Help, de dokter verzuipt!


The First Hundred Days of Donald Trump

maandag 8 mei 2017 - 09:31 uur

The First Hundred Days of Donald Trump


Passend onderwijs moeilijk realiseerbaar op scholen

zondag 7 mei 2017 - 07:34 uur

Passend onderwijs is voor veel scholen vaak moeilijk te realiseren. De werkdruk loopt teveel op en het gaat vaak ten koste van het lesgeven.


Crisissfeer onder Amerikaanse diplomaten over Trump

zaterdag 6 mei 2017 - 14:22 uur

Amerikaanse diplomaten en functionarissen maken zich grote zorgen. President Donald Trump wil flink bezuinigen op diplomatie en ontwikkelingshulp. Ook...


Elk weekend herdenken in Duitsland

vrijdag 5 mei 2017 - 14:34 uur

Ieder jaar worden in Saksenhausen minstens 60 kransen gelegd als teken van boete en schuld. Ieder weekend is er wel ergens in Duitsland een herdenking...


PVV wil meedoen in Rucphen

vrijdag 5 mei 2017 - 14:24 uur

De PVV wil in zestig gemeenten meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Waaronder in de gemeente Rucphen, waar hij de meeste stemmen kreeg bij de lan...


Leaserijders kiezen geld boven 'groen'

vrijdag 5 mei 2017 - 12:20 uur

www.nieuwsuur.nl


Herdenking Tweede Wereldoorlog grootste feestdag in Rusland

donderdag 4 mei 2017 - 17:38 uur

De herdenking van de Tweede Wereldoorlog is in Rusland de grootste feestdag. Buiten Moskou wordt op de muziek van de Duitse componist Wagner de slag o...


Nederlanders maken te weinig baby's

donderdag 4 mei 2017 - 11:25 uur

De vergrijzing zet door, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Er komen te weinig baby's bij. En dat is slecht nieuws, waarschuwen economen.


Nieuwe Franse president machteloos zonder steun parlement

donderdag 4 mei 2017 - 10:59 uur

Wie de presidentsverkiezingen komende zondag ook wint, de nieuwe president kan niks zonder de steun van het parlement. Een uitdaging voor zowel Marine...


De eerste honderd dagen van president Trump

dinsdag 2 mei 2017 - 10:23 uur

Nieuwsuur maakt de balans op met negen personen die de eerste honderd dagen van de Amerikaanse president op de voet hebben gevolgd.


Wat was de rol van Hermans en Duthler in affaire-Keizer?

dinsdag 2 mei 2017 - 09:50 uur

VVD'ers Hermans en Duthler waren commissaris bij het uitvaartbedrijf dat Keizer voor een schijntje zou hebben gekocht. "Dat betekent dat ze erop moest...


Met het recyclen van luiers de afvalberg te lijf

dinsdag 2 mei 2017 - 09:49 uur

Nederlandse baby's zijn niet alleen schattig, maar ook enorme milieuvervuilers. Jaarlijks poepen en plassen ze meer dan een miljard luiers vol. Dat ge...


Trekt Rotterdam de portemonnee voor Feyenoord City?

dinsdag 2 mei 2017 - 09:45 uur

Als het doorgaat is het de grootste gebiedsontwikkeling sinds de Tweede Wereldoorlog in Rotterdam: Feyenoord City. De plannen liegen er niet om. Toch ...


Leeuwarden laat zien: zo word je culturele hoofdstad van Europa

maandag 1 mei 2017 - 13:38 uur

Na Amsterdam (1987) en Rotterdam (2001) mag Leeuwarden zich in 2018 culturele hoofdstad van Europa noemen.


Britse oud-spelers in actie tegen seksueel misbruik in de sport.

maandag 1 mei 2017 - 11:41 uur

In november 2016 onthulden Britse sporters schokkende verhalen over seksueel misbruik. Nu proberen deze mannen andere slachtoffers te bewegen hulp te ...


'Zelfs voor crisisplekken is een wachtlijst'

vrijdag 28 april 2017 - 18:08 uur

De crisisopvang van het Dr. Leo Kannerhuis in Oosterbeek heeft zelfs voor de ernstigste psychiatrische gevallen een wachtlijst.


Jongeren met complexe psychische problemen tussen wal en schip

vrijdag 28 april 2017 - 18:05 uur

Ouders van jongeren en jongvolwassenen met ernstige psychiatrische stoornissen vinden steeds moeilijker een geschikte behandel- of woonplek voor hun k...


Verkiezingen Curaçao: democratie of 'maffiastaat'?

vrijdag 28 april 2017 - 13:34 uur

De parlementsverkiezingen die vandaag op Curaçao worden gehouden, bepalen de toekomst van het eiland.


Vechtlust onder voor- en tegenstanders van Maduro groeit

donderdag 27 april 2017 - 14:51 uur

Een groot deel van de Venezolanen wil dat president Nicolás Maduro opstapt. Maar er zijn ook nog aanhangers van de president.


'Russische militair betrokken bij MH17-ramp'

donderdag 27 april 2017 - 14:51 uur

Russische troepen hebben mogelijk de Buk-raket afgevuurd waarmee vlucht MH17 naar beneden werd geschoten.


'Gemeenten moeten de invasie van fastfoodketens stoppen'

donderdag 27 april 2017 - 14:51 uur

Nog nooit vestigden zoveel Amerikaanse foodketens zich in Nederland. De trend staat haaks op de ambitie van veel gemeenten die inwoners juist gezonder...


We will make Mosul great again

woensdag 26 april 2017 - 14:25 uur

While Iraqi forces are fighting to liberate west Mosul from ISIS, the inhabitants of already liberated East Mosul are struggling to rebuild their city...


Kamermeerderheid wil maatregelen bij vijandige overnames

woensdag 26 april 2017 - 10:21 uur

Nu steeds meer internationale bedrijven hun blik op Nederland richten, komt de roep om meer bescherming van Nederlandse multinationals.


'VVD'er Keizer zat aan beide kanten van tafel bij dubieuze deal'

woensdag 26 april 2017 - 10:03 uur

VVD-partijvoorzitter Henry Keizer had bij de overname van uitvaartorganisatie De Facultatieve meerdere petten op. Dat zegt hoogleraar accountancy Marc...


Saudi-Arabië treedt toe tot vrouwenrechtencommissie

woensdag 26 april 2017 - 08:56 uur

Mensenrechtendeskundigen zien juist kansen nu het vrouwonvriendelijke Saudi-Arabië in de vrouwencommissie van de VN plaatsneemt.


'Mede door Chriet Titulaer ben ik astronaut geworden'

dinsdag 25 april 2017 - 09:03 uur

Voor astronaut André Kuipers is de overleden Chriet Titulaer niets minder dan "een held".


instanieuwsuur Herstel minderhedenoverleg om spanningen CUO170424GS

dinsdag 25 april 2017 - 09:01 uur

De overheid moet weer officieel in gesprek met migranten. Daar pleiten oud-minister van Integratie Rita Verdonk en verschillende minderhedenorganisati...


Geen deurwaarders maar een aardig gesprek

dinsdag 25 april 2017 - 08:55 uur

Bij CZ merkte ze dat betalingsachterstanden niet verminderden door het opleggen van boetes. In 2013 begon de verzekeraar daarom met een persoonlijke a...


Burgertop Ierland stemt voor legalisatie abortus

zondag 23 april 2017 - 19:49 uur

www.nieuwsuur.nl


Gemeenten vangen dakloze gezinnen op in hotels

zondag 23 april 2017 - 18:43 uur

www.nieuwsuur.nl


Oost-Europese uitzendkrachten bij sociale werkbedrijven

zaterdag 22 april 2017 - 20:30 uur

www.nieuwsuur.nl


'Aanslag kan zwevende kiezer op andere gedachten brengen'

zaterdag 22 april 2017 - 19:55 uur

www.nieuwsuur.nl


Amerikaanse wetenschap in verzet

zaterdag 22 april 2017 - 18:33 uur

www.nieuwsuur.nl


Wat wil Benoît Hamon?

zaterdag 22 april 2017 - 14:29 uur

www.nieuwsuur.nl


De wederopbouw van Mosul betekent hard ploeteren

vrijdag 21 april 2017 - 14:29 uur

Nu steeds meer delen van de stad worden bevrijd, willen de burgers werk maken van de wederopbouw. Maar dat lukt deels, vooral omdat de oorlog en de el...


Wat wil Jean-Luc Mélenchon voor Frankrijk?

vrijdag 21 april 2017 - 14:02 uur

Jean-Luc Mélenchon doet namens radicaal links een gooi naar het Franse presidentschap. Hij wil Frankrijk uit de NAVO en directeuren van bedrijven mog...


Wat wil François Fillon voor Frankrijk?

donderdag 20 april 2017 - 12:44 uur

De meest ervaren kandidaat is de rechts-conservatieve François Fillon. Hij was favoriet om president te worden, tot hij betrokken raakte bij verschil...


Jongeren onbewust overspoeld met reclame in filmpjes van YouTubers